"Nåväl. Jag gick på ett språkcafé för att förbättra min franska, men istället för att göra det, så fann jag mig själv med en fransman som vill lära sig svenska. Så som världen förvånar mig."

Facebook-status från förra veckan, fritt översatt till Svenska.

"Café des langues", eller språkcaféet, är ett initiativ som innebär att vilt främmande människor träffas över drink och diskuterar lite vad som helst på ett språk som de önskar förbättra sig i. Det är helt gratis, det äger rum mitt i centrala stan och det kräver ingen föranmälan!

Igår parades jag ihop med en ung tjej från Paris som kommit till Toulouse för sitt jobbs skull och som visade sig vara jättetrevlig. Vi snackade i nästan två timmar om allt och ingenting och bytte sedan nummer med idén om att gå ut och dansa någon kväll framöver!

Sedan bytte jag även några ord med Philippe, den franska killen som vill lära sig svenska. Jag måste säga att hans kunskaper är rätt imponerande! Han har redan läst Millennium-böckerna och han lyssnar kontinuerligt på 'Din gata' i P3. Fortsätter han på det spåret så snackar han förmodligen snart bättre än vad jag gör.

Toulouses mest svenska fransman

Kort och gott: Café des langues, rekommenderas.
Kommentarer
Postat av: Philippe

Tack för beskrivningen!

Som du sa, Café des Langues är faktiskt jättebra för någon som vill träffa människor från andra länder och prata olika språk. Det är en helt bra idé

Jag hoppas att prata igen lite svenska med dig nästa gången!

Skrivet den 2012-05-16 kl 20:15:20

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!