En hoppande axel och ett inflammerat öga

Idag är det en röd dag i Frankrike, eftersom att för exakt 67 år sedan - det vill säga 1945 - kapitulerade Tyskland i andra världskriget. Frankrike var ju då lite mer inblandat än vad Sverige var, och har väl alltså lite mer anledning till att fira.

Dagen till ära har jag spenderat på Wikipedia. Jag läste på om allt ifrån Hitlers uppväxt till landstigningen i Normandie, i hopp om att bli lika bildad som Fransmännen. Ska jag bo här är det väl inte mer än rätt att jag tar en liten större del av deras historia... de verkar ju liksom förvänta sig det. De tittar i alla fall väldigt tvivelaktigt på mig när jag inte vet varför 8 maj och 6 juni är speciella datum för dem. Och tja, eftersom jag redan är Frankrikes blondaste blondin kan det väl inte skada med lite allmänbildning.

Nu har jag bildat mig klart och ska titta på en tecknad Disneyfilm med Fransk dubbning. Godnatt.
Kommentarer

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!