Matavsaknad

En sak som förundrar mig i den franska kulturen är att middagarna alltid intas så sent.
Detta innebär att mellanmålen vid femsnåret är essentiellt för min överlevnad, men även att man alltid missar kvällsmaten.
Man är helt enkelt inte sugen.
Kvällsmaten, som i Sverige är en av mina absoluta favoritmåltider. Hur har medelhavskulturen egentligen lyckats ta detta ifrån mig?

Okej, jag ger er ett exempel:

Ikväll åt jag och Lison middag vid klockan åtta. Jag lät henne röra ihop någonting med kyckling och tomater som vi sedan valde att kalla för "dumheter".
Vid nio hade vi ätit färdigt.
Vid tio sa jag god natt till henne, hon släckte lampan därefter.

När ska man hinna med ett kvällsfika då liksom?

Man är inte sugen på skorpor, eller yoghurt, eller godis, eller kakor. Man är nöjd. En liten dessert (fruktkompott) och sötbegäret är stillat. De är inte alltid så dumma, de där fransmännen.

Ikväll har jag poppat en påse popcorn. Är egentligen inte sugen, men man kan ju liksom inte tappa den Svenska kulturen allt för mycket.
Kommentarer

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!