Garde-moi seigneur, mon dieu, toi mon seul espoir

Ni minns när jag var supernöjd för några veckor sedan, och sa att det var jättevarmt här nere?

Det är det inte nu längre.

Tyvärr så passade pappan i huset på att stänga av elementen under värmeböjlan, så nu har jag tvingats bygga en liten igloo av mitt täcke på sängen för att inte frysa ihjäl. Motiverande att plugga, instuvad i en liten täckes-koja, när både fötterna och fingrarna är små isbitar? Näe. Är det någonting jag verkligen hatar så är det att frysa!

Igår gick jag och Lena på mässa i den katolska kyrkan. Det gick till ungefär som på söndagsmässan i Sverige, vi läste Trosbekännelsen och Fader Vår (eller ja - inte jag och Lena då, som beklagligt nog ligger lite efter i våra franska bibelstudier) och lyssnade på några stycken som handlade om Jesus och korsfästelsen. De mest markanta skillnaderna i jämförelse med Sverige tror jag var att vi doppade fingrarna i en stor vattenskål vid entren, att prästen sprang runt med en silverkäpp och stänkte vatten på besökarna och att vi inte fick något vin till nattvarden. Och just det, att alla plötsligt började kyssa sina bänkgrannar och säga "gud är med dig" var jag inte heller helt beredd på. Men annars var det inga konstigheter.
Kommentarer

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!