Turismens tecken

Igår struntade jag i att jag ska föreställa någon form av bofast här och såg till att turista ordentligt!

Dagen började med att jag skulle hälsa på hos Katja som bor i en av grannbyarna ca två mil bort. Studerade vägbeskrivningen noggrannt innan avfärd och lade snyggt upp kartan på passargerarsätet. Hann köra fel två gånger, en gång mot enkelriktat.
Nåväl. Plockade till slut upp Lena som spenderat natten hos Katja och påbörjade färden in mot stan. Katja gav oss en noggrann vägbeskrivning innan vi åkte. Vi tappade bort oss totalt. Hamnade fel två gånger.

Väl inne i stan mötte vi upp Claudia och gick en guidad tur genom Toulouse där vi fick en - nu händer det - snabb genomgång av stadens muséer, kyrkor och andra sevärdheter! Språkskolan anordnar nästan varje dag valfria utflykter för sina elever, de flesta kostar 5-10 Euro men denna hade fördelen att vara gratis. Guiden var jätteduktig och det var faktiskt ganska kul.

Österrikiska Claudia och Lena från Tyskland


Avspegling av taket i en berömd kyrka som tjänade som Napoleons stall under sent 1700-tal


Väggmålning i samma kyrka, och titta noggrannt:


DET ÄR SÅ MYCKET DAN BROWN ÖVER DETTA ATT DET NÄSTAN ÄR SKRÄMMANDE!

Over and out från turisten. Mer bilder lär komma.

Saker som gör att jag knappast ser ut som en bofast Fransyska:
Jag knäpper bilder på allt, hela tiden.

Saker som gör att jag smälter in bra som bofast i Frankrike:
Jag har skaffat ett Metro-kort som ger mig obegränsade resor i stadens centrala- och kringliggande områden (det finns dessutom parkeringar vid metrostationerna utanför stan, helt gratis, och man slipper storstadstrafiken). Som den Amerikanske Walker uttryckte sig: 'A metro card is the way to success'. Jag börjar tro att han talar sanning.
Kommentarer
Postat av: ZiXten

brev på väg.

Skrivet den 2011-10-05 kl 23:06:43

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!