Trafikskillnader Sverige vs. Frankrike

Man kan ju tro att Sverige och Frankrike, båda framstående I-länder och medlemmar av samma EU-kommission ska ha lika trafikregler, liknande system och samma värderingar ute på vägarna. Så är det inte riktigt.
Idag bjuder därför denna blogg på en sexstegsguide på hur man blir streetsmartast på vägarna i Frankrike!

1. Prata ej i mobiltelefonen. Det är jätteförbjudet. Regeringen funderar på att tillåta handsfree, men för tillfället är det bara att låta bli nallen.

2. Den lilla filen i mitten av vägen är inte till för omkörningar, den är till för dem som vill svänga till vänster.

3. På natten kan man köra jättemycket fortare än i Sverige. Det vildaste djuret man riskerar att köra över är typ en kanin.

4. 5 bilar som väntar på att få köra ut från parkeringen på Ica Maxi är inte trafikstockning. 250 bilar som köar för att få köra igenom en rondell är trafikstockning.

5. Tutan använder du till att berätta för andra att de gör fel. Om någon påstår att du gör fel men du anser att du gör rätt, så tutar du tillbaka. Om du står i en bilkö och någon börjar tuta, så tutar du också.

6. Normal hastighet på 'Route nationale', ungefärligt översatt till allmän väg, är 70, 90 eller 110 km/h. Inom stadsskyltarna gäller vanligtvis 50 km/h.

7. På l'autoroute, motorvägen, är hastigheten 130 km/h. Att använda motorvägen kostar dock pengar (ca 5kr/milen) och man beträder den genom att följa skyltarna med ordet 'Péage'. Ganska behänligt när man vill köra längre sträckor eller undvika trafikstockning (se punkt 4).

8. Här existerar inte bara blixtlåsprincipen som ett ord, man använder sig faktiskt av den. Vill du byta fil kommer de andra traffikanterna att hjälpa dig. Vill någon annan byta fil så hjälper du dem. Alla tjänar liksom på det i längden.

9. Eco driving existerar i skrivande stund inte i Frankrike. Du kan givetvis själv använda dig av det, men risken är stor att någon kommer tillrättavisa dig med tillvägagångssättet som beskrivs i punkt 5.

10. Kameror finns montrerade på flertalet trafiklysen för att bötfälla de som kör mot rött. Slutsats: Kör ej mot rött.

11. I Frankrike är det tillåtet med 0,4 promille alkohol i blodet på vägarna. Drick inte själv, men tänk på att du förmodligen möter en hel del fyllon när du kör!

12. Håll koll på 12-poängssystemet! För varje trafikbrott du begår, t.ex. kör mot rött, så förlorar du poäng (olika mängd beroende på hur allvarligt brottet är) och blir dessutom bötfälld. Förlorar du alla 12 poäng blir körkortet indraget. Varje år nollställs poängen. Viktigt att hålla koll på detta.

Vill du hålla dig extra cool på vägarna ser du dessutom till att hålla bilen ren och fin. En enkel upputsning kostar ca 3 Euro och fem minuter av din tid.
Kommentarer
Postat av: amanda

soft att du kan förlora tolv poäng varje år och sen "bli en ny människa" varje nyår när du får nya poäng ;D låter helt fantastiskt.



förresten älskar jag att sexstegsguiden hade tolv punkter ;)

Skrivet den 2011-11-07 kl 20:58:31
URL: http://vannersokes.blogg.se/
Postat av: D

Var en massa tjat om att köra mot rött. Hoppas inte att det var riktat mot någon enstaka stackare.

Skrivet den 2011-11-07 kl 22:00:24

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!