Cours de noël

Att man inte har kameran med sig när man behöver den.

Kvällen spenderades i vanlig ordning i Montauban medan Lison hade sin simträning. Pga vissa magproblem (troligen för mycket ost och för lite kanel) råder träningsvila för min del, så jag kilade över den lilla bron till stadens centrum för att titta i butikerna och dricka en kopp te.

På vägen tillbaka upptäckte jag att bron var avstängd. Poliser stoppade biltrafiken och jag fann en skylt där det stod skrivet "Cours de Noël", julloppet. Bron var dock min enda väg tillbaka, jag hade varken tid eller lust att hitta en omväg.
Så whatever, tänkte jag. Här finns det ju gott om plats.
Jag kröp under avstängningen och knatade på.

Ugefär vid mitten på bron höde jag att löparna var på väg. Några enstaka människor sprang förbi mig. Lugnt. Efter ett 20-tal sekunder vände jag mig dock om, och såg MASSVIS med människor komma springandes mot mig, iförda... tomtedräkter?
Då var det inte lugnt längre. De sprang snabbt. Bron var inte stor nog för oss alla.

Så vad gör jag? Jag springer, såklart. Jag skulle gärna vilja se ett foto av detta (eller?) - civilklädd au pair med 200 tomtar i hasorna, möjligen ännu fler.
Ung flicka jagad av löpartomtar.
Vi fortsatte helt enkelt så tills jag hunnit av bron och två banvakter släppte ut mig, anfådd och lagom förvirrad. "Cours de noël", sa de och log.

Dagens lärdom: Gå inte över avstängda franska broar i juletider.

Bild från bron, tagen vid ett tidigare tillfälle
Kommentarer
Postat av: JB

Världsklass LIV!!!!

Skrivet den 2011-12-16 kl 17:12:02
Postat av: Amanda

Instämmer med föregående talare! Tack för att du förlängt mitt liv enligt sägen om att det är resultatet av ett skratt!

Skrivet den 2011-12-17 kl 14:38:09

Skriv en eller flera kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

URL:


Skriv här!